Β.Δ.Αναγνωστόπουλος,
Ομότιμος καθηγητής πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Ίσως φανεί οξύμωρος ο τίτλος αυτού του σημειώματος, αγαπητέ αναγνώστη, αφού συνδέει την «άκρα, άκρες» (=σύνορο/α) με το «ένδον, εντός»,το εσωτερικό της χώρας, τη συνοριακή περιφέρεια με το κέντρο.
Ας θυμηθούμε όμως ποιοι είναι από την ιστορική τους πλευρά, πότε και πού εμφανίστηκαν και τι υποστήριζαν οι Ακρίτες. Είναι συνοριοφύλακες των Βυζαντινών χρόνων, στρατιωτικά σώματα εγκατεστημένα στα σύνορα του βυζαντινού κράτους με σκοπό να φυλάττουν τα «άκρα» της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Οι αιώνες δόξας τους είναι ο 7ος-10ος αι., κυρίως επί Ηρακλείου.
Είχαν να αντιπαλέψουν με παντοίους εχθρούς όπως Άραβες, Πέρσες, Αβάρους, Σαρακινούς, Σελντζούκους Τούρκους κ.ά., που συχνά επιχειρούσαν επιδρομές στα ανατολικά σύνορα της αυτοκρατορίας ( περιοχή Ευφράτη, Ταύρου και Αντίταυρου), με αποτέλεσμα να σπείρονται ο τρόμος και η καταστροφή. Τι υπερασπίζονταν; Την πατρίδα στο σύνολό της ,τα άγια και τα όσια της πίστης. Τελικά την ύπαρξή τους, την ιστορία τους, τη θρησκεία, τα μνημεία, τον πνευματικό και βιβλιακό θησαυρό, τη γλώσσα τους και τον πολιτισμό. Και θυσιάζονταν για όλη την ενδοχώρα της αυτοκρατορίας. Φύλαγαν Θερμοπύλες! Και ας θυμηθούμε το Ακριτικό Έπος «Βασίλειος Διγενής Ακρίτας» και τα ακριτικά έπη, όπου αποτυπώθηκαν έμμετρα αυτοί οι ένδοξοι αγώνες των Ακριτών.
Σήμερα ποιοι είναι οι νέοι Ακρίτες; Και ασφαλώς δεν εννοούμε κατά κυριολεξία, αλλά μεταφορικά. Πώς και πού εντοπίζονται και τι υπερασπίζονται; Κι ακόμη ένα ερώτημα: έχουμε ανάγκη σήμερα από τέτοιους Ακρίτες;
Κατ΄αρχάς οι σημερινοί Ακρίτες είναι διάσπαρτοι μέσα στην Ελλάδα, σε μικρά και μεγάλα αστικά κέντρα κι εμφανίζονται συχνά στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο αλλά και με εκδόσεις ανάλογων βιβλίων. Είναι όσοι αγρυπνούν μαχόμενοι για την πατρίδα μας, όχι υπό την έννοια της φύλαξης των εθνικών συνόρων –αυτό είναι άλλης τάξεως συζήτηση και αφορά τους φύσει και θέσει εθνικούς Ακρίτες -αλλά όσοι ανησυχούν, αγωνιούν και αγωνίζονται μέσα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο ,σχεδόν σε καθημερινή βάση, για τα ιερά και όσια του ελληνισμού, πρωτίστως για τη γλώσσα και τον πολιτισμό. Είναι άνθρωποι του πνεύματος ,των γραμμάτων και της τέχνης. Και τα όπλα τους η αρθρογραφία, η δοκιμιακή γραφή, οι εμπεριστατωμένοι στοχασμοί ,η πένα τους. «Ο καθείς και τα όπλα του»!
Μέσα σε αυτούς τους νέους Ακρίτες συναριθμούνται και όσοι εκπαιδευτικοί κατανοούν κι ανησυχούν για την κατολίσθηση που υφίσταται η ελληνική γλώσσα και προσπαθούν να αποτρέψουν το χειρότερο, τη γλωσσική αποβαρβάρωση . Στη μικρή κοινωνία είναι επώνυμοι, στη μεγάλη κοινωνία ίσως ανώνυμοι, αλλά αυτό δε στέκεται εμπόδιο να πολεμούν τον αόρατο εχθρό που μέσα από την θολή παγκοσμιοποίηση ολοένα και γιγαντώνεται. Να στηλιτεύουν την αδιαφορία της πολιτείας ,μα και των πολιτών, για την ολισθηρή πορεία της παιδείας, της γλώσσας και του πολιτισμού. Να υποδεικνύουν σωστούς και σωστικούς δρόμους που οφείλουμε να ακολουθήσουμε .
Να εξακολουθούν να οραματίζονται το καλύτερο για τον πνευματικό μας πολιτισμό. Και είναι πολλοί σε όλη την Ελλάδα και στη Θεσσαλία, επίσης : ο Νίκος από την Καλαμπάκα, ο Θόδωρος από τα Τρίκαλα, ο Παρμενίων από την Καρδίτσα, ο Κώστας από τη Λάρισα, ο Γιάννης από το Βόλο, ο Θάνος από τη Λαμία, ο Πέτρος, ο Βασίλης ,ο Λάμπρος κ.λπ. κλπ., απλωμένοι σε ολόκληρη την Ελλάδα. Στρατιές στρατευμένων εκούσια σε υψηλές ιδέες και αρχές. Κατανοούν ότι με τη γλώσσα ζούμε και δημιουργούμε και «ο γλωσσικός μας κόσμος είναι όλος ο πολιτισμός μας», όπως σοφά επισημαίνει ο φιλόλογος Νίκος Κατοίκος.
Οι σύγχρονοι Ακρίτες δεν είναι ,όπως ακούγεται συχνά, Δονκιχώτες, άνθρωποι που κυνηγούν ανεμόμυλους, αλλά ζουν στην ενδοχώρα, δίπλα μας, σε μικρά ή μεγάλα αστικά κέντρα, με αυξημένο το αίσθημα ευθύνης έναντι των πνευματικών αξιών της ζωής , χωρίς άλλη διασύνδεση μεταξύ τους, παρά με μόνο σύνδεσμο και συνοδό το κοινό πάθος του πολιτιστικού και αγνού πατριωτισμού. Αγαπούν τη γλώσσα και την ιστορία του τόπου και πονούν όταν βλέπουν να αλλοιώνονται, να νοθεύονται ή να εκπίπτουν. «Φυλάξτε τη γλώσσα, τον πολιτισμό και τα μάτια σας»,τονίζουν.
Οι σύγχρονοι Ακρίτες δεν είναι ,όπως ακούγεται συχνά, Δονκιχώτες, άνθρωποι που κυνηγούν ανεμόμυλους, αλλά ζουν στην ενδοχώρα, δίπλα μας, σε μικρά ή μεγάλα αστικά κέντρα, με αυξημένο το αίσθημα ευθύνης έναντι των πνευματικών αξιών της ζωής , χωρίς άλλη διασύνδεση μεταξύ τους, παρά με μόνο σύνδεσμο και συνοδό το κοινό πάθος του πολιτιστικού και αγνού πατριωτισμού. Αγαπούν τη γλώσσα και την ιστορία του τόπου και πονούν όταν βλέπουν να αλλοιώνονται, να νοθεύονται ή να εκπίπτουν. «Φυλάξτε τη γλώσσα, τον πολιτισμό και τα μάτια σας»,τονίζουν.
Η γλώσσα και ο πολιτισμός ασφαλώς διαθέτουν αναχώματα μπρος στα επιθετικά κύματα και δεν διατρέχουν τους κινδύνους του παρελθόντος, κινδυνεύουν όμως από ηθελημένες ή αθέλητες, εμφανείς ή υπόγειες επιθέσεις που δέχονται λόγω έλλειψης αγάπης και σπουδής, κινδυνεύουν από την αδιαφορία και την ολιγωρία ,κινδυνεύουν από το λίβα της παγκοσμιοποίησης και την τυφλή υιοθέτηση ενός γλωσσικού διεθνικού «αχταρμά».
Θα ήθελα να πιστεύω ότι δεν τους έχουμε ανάγκη σήμερα , αλλά πώς να πιστέψω κάτι τέτοιο μπρος σε σημεία καιρών ,όπου παρότι δεν είναι εμφανής η δαιμονική τους λάμψη ,εντούτοις είμαι βέβαιος για την υποβόσκουσα λαίλαπα και την επερχόμενη νύχτα. Το πλεχτό πουλόβερ , όταν αρχίζει και ξηλώνεται, κανείς δεν ξέρει πού μπορεί να φτάσει. Αυτό πάνε να προλάβουν, αγαπητέ αναγνώστη, οι Ακρίτες της ενδοχώρας. Να μη μείνουμε γυμνοί!
Θα ήθελα να πιστεύω ότι δεν τους έχουμε ανάγκη σήμερα , αλλά πώς να πιστέψω κάτι τέτοιο μπρος σε σημεία καιρών ,όπου παρότι δεν είναι εμφανής η δαιμονική τους λάμψη ,εντούτοις είμαι βέβαιος για την υποβόσκουσα λαίλαπα και την επερχόμενη νύχτα. Το πλεχτό πουλόβερ , όταν αρχίζει και ξηλώνεται, κανείς δεν ξέρει πού μπορεί να φτάσει. Αυτό πάνε να προλάβουν, αγαπητέ αναγνώστη, οι Ακρίτες της ενδοχώρας. Να μη μείνουμε γυμνοί!
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ:
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το STILIDA NEWS δεν υιοθετεί καθ' οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Δεν πρόκειται να λογοκρίνεται κανένα σχόλιο που θα περιλαμβάνει καλοπροαίρετη κριτική ή θα διορθώνει κάποιο δικό μας σφάλμα.Τα συκοφαντικά, υβριστικά, απειλητικά, εκβιαστικά, ρατσιστικά ή κοινωνικού αποκλεισμού μηνύματα θα διαγράφονται.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ.
Απαντήσεις από τον διαχειριστή μόνο στα επώνυμα σχόλια.